Tuesday 11 December 2012

Tampas dan Protapas

1. Dewan Pemuda PAS adalah kilang untuk memproses sumber manusia. Samaada kategori "aset nilai semasa",  begitu juga "aset simpanan masa depan". Keduanya adalah "aset tetap" parti ini sebagai sebuah Gerakan Islam.


2. Mencorak masa depan adalah tugas dan tanggungjawab yang besar dan sukar. Bermula dengan mencetak dan mengkualitikan sumber manusia sehinggalah berpencak di medan mendepani musuh bagi memastikan objektif dan matlamat perjuangan dapat dicapai, Dewan Pemuda PAS Malaysia menggalas semua amanah ini dengan penuh sedar dan insaf.


3. Kerancakan pemuda PAS menggerak langkah dan menyusun atur strategi memenangi pilihanraya umum ke 13 di pelbagai peringkat,  ianya tidak menghentikan kilang memproses sumber manusia agar sepanjang masa aset ini terus dibina, dikader dan ditarbiyah sehingga keperluan dan tuntutan jamaah atau parti dapat disediakan pada setiap detik dan ketika ianya diperlukan.


4. Antara Produk  DPPM yang diberi nafas baru dalam sektor "Binaan Sumber Manusia" ialah Tamrin Mega Pengkaderan Anak Pimpinan PAS [TAMPAS] dan Program Tarbiyah dan Pengkaderan  Anak Ahli PAS [PTOTAPAS].  Kedua-dua produk tersebut kini terhangat di pasaran. 


5. Sedang berlangsung di Kem Rekreasi D' Congkak Forest Sungai Congkak Selangor ialah TAMPAS. 40 orang peserta berdaftar sedang mengambil skima khusus TAMPAS yang bermula jam 4.00 petang kelmarin dan dijangka berakhir jam 2.00 pm pada 12 Disember kelak.



6. TAMPAS adalah projek  musim cuti sekolah, sekurang-kurangnya ia berlangsung pada kadar 3 kali setahun dengan modul yang sangat menarik dikendalikan oleh Jabatan Pengkaderan Pelajar [JPP] Dewan Pemuda PAS Malaysia. 


7. Sasaran TAMPAS ialah anak - anak EXCO Dewan Pemuda PAS Malaysia [DPPM], Dewan Ulama' PAS  Malaysia [DUPM],  Dewan Muslimat PAS Malaysia  [DMPM] dan anak AJK PAS Pusat. 


8. Sementara PROTAPAS pula diadakan di negeri masing - masing sepanjang musim cuti sekolah ini. Ia juga projek yang dilaksana pada kekerapan yang sama dengan memanafaatkan jumlah musim cuti persekolahan. Jadual telah dikeluarkan dan rujukan ahli PAS untuk menghantar anak-anak mereka di lokasi yang sesuai ialah dengan menghubungi Dewan Pemuda PAS negeri masing-masing.


9. Matlamat utama TAMPAS dan PROTAPAS ialah [melahirkan seramai mungkin generasi pelapis kepimpinan parti yang menepati piawaian kepimpinan Gerakan Islam yang dicorak dan dicetak mengikut acuan Islam]. Saya mengharapkan ianya dapat dilaksanakan secara terancang di semua peringkat parti saban musim cuti persekolahan.


10. Sementara TAMPAS dan PROTAPAS berjalan di atas track yang telah ditetapkan, sektor-sektor lain seperti kebajikan, penerangan, pilihanraya dan strategi yang melibatkan pelbagai lajnah dan jabatan termasuk undang - undang akan terus mainkan peranan masing-masing, terutama untuk memastikan parti menang dalam pilihanraya umum kelak.

Mencorak Masa Depan

Selamat berjuang dari saya
Nasrudin bin Hassan
Ketua DPP Malaysia




Mencorak Masa Depan

Salam dari:
Aku Pejuang Islam ~API~

0 comments:

Post a Comment

Video Pilihan PAS Subang

Web TV PAS

Web TV PAS
Laman Media PAS

Translate

Konsert Tautan Kasih Di Kota Bahru