Wednesday 27 March 2013

Bapa bantah MUET ada tarikh luput


Assalamualaikum,

Saya sebagai seorang bapa, baru-baru ini dikejutkan oleh keputusan pihak Majlis Peperiksaan Malaysia (MPM) yang telah mengeluarkan pekeliling bahawa sesiapa (pelajar) yang telah mengambil MUET sebelum tahun 2009 perlu mengambil peperiksaan semula.

Ini menunjukkan bahawa ianya mempunyai tarikh luput. Apakah relevannya semua ini? Adakah berunsurkan wang semata-mata?

Bukankah pihak MPM sendiri berperanan untuk memartabatkan mutu pendidikan di Malaysia? Tambahan pihak pembangkang sendiri telah mewar-warkan bahawasanya pendidikan mampu diberi secara percuma.
Isu keputusan MPM menjadikan MUET mempunyai tarikh luput tidak masuk akal dan dapat dilihat di sini ianya isu untuk MPM sendiri mengaut keuntunngan semata-mata dan bukannya menaiktaraf Bahasa Inggeris.

Tambahan lagi, bukankah peranan MPM di bawah pucuk pimpinan Barisan Nasional berusaha mencari idea untuk menambahbaikan sistem pendidikan negara setanding luar negara, seperti Singapura contohnya.

Jika keadaan ini berterusan nyata sekali anak-anak generasi kini akan ditinggalkan dengan satu masalah negara yang meruncing, ditambah dengan isu rasuah yang begitu bernanah dewasa ini.

Jika MUET mempunyai tarikh luput, tidakkah Ijazah, STPM, SPM, PMR dan sebagainya juga perlu ada tarikh luput? Di mana hala tuju MPM itu sendiri?

Ia membebankan rakyat semata-mata, bukannya sama-sama berusaha untuk menaik dan menjadikan Malaysia sebagai negara yang mempunyai sistem pendidikan bertaraf internasional dan berjaya melonjak nama negara dari segi pendidikannya yang diiktiraf dunia.

Langkah MPM ini merupakan langkah kebelakang yang dilihat merugikan anak bangsa terutama anak Melayu. MPM juga nampaknya seperti tidak mempunyai satu dasar yang mantap dan berkesan dalam menangani isu ini.

Mengapa MPM sendiri sejak dari awal tidak menetapkan prosedur bahawa MUET mempunyai tarikh luput. Ini tidak, MUET sudah berbelas tahun, sekarang baru ianya diheboh-hebohkan.

Saya berharap Menteri Pelajaran mengambil serius tentang masalah ini kerana ia melibatkan masa dan wang, terutama pelajar senior.

Sekian, terima kasih.
Bapa Prihatin.

0 comments:

Post a Comment

Video Pilihan PAS Subang

Web TV PAS

Web TV PAS
Laman Media PAS

Translate

Konsert Tautan Kasih Di Kota Bahru