Monday 23 April 2012

Berbai'ah Adalah Sunnah Rasulullah s.a.w


Oleh : Setiausaha Dewan Ulama PAS Pusat, Ust Dr Mohd Khairuddin Aman Razali
Berbai'ah Adalah Sunnah Rasulullah s.a.w
Berbai'ah dan berjanji setia sesama muslim untuk melakukan kebaikan dan amalan soleh apatah lagi berbai'ah untuk berjihad menentang kezaliman dan penindasan serta memperjuangkan Islam merupakan sebahagian sunnah Rasulullah saw dan para Sahabat serta para ulama terdahulu dan terkemudian.
PAS sebagai sebuah parti yang meletakkan landasan perjuangannya adalah Islam dengan merujuk kepada al-Quran dan Hadis sudah pasti selayaknya melakukan Bai'ah sebagaimana yang disunnahkan.
Adapun UMNO sebagai parti yang tidak menjadikan Islam sebagai matlamat apatah lagi berpendirian bahawa agama tidak wajar digunakan dalam berpolitik tentu sahaja tidak akan merujuk kepada sunnah Rasulullah saw dalam berbai'ah. Maka tidak pelik apabila pimpinan UMNO dan ilmuwan Islam yang sehati dan sejiwa dengan UMNO akan berkokok menafikan kepentingan Bai'ah.
Baiah merupakan istilah al-Quran dan Hadis. Ia bermaksud memberikan janji untuk menunaikan dan melaksanakan sesuatu. Dalam Hadis riwayat Nasaei daripada sahabat Nabi saw bernama Ubadah bin Somit, Rasulullah saw telah menyeru Sahabat-sahabat daripada Madinah pada tahun ke 11 menjadi Nabi untuk berbai'ah yang dikenali sebagai Baiah Nisa'. Baiah tersebut mengandungi janji untuk menyembah Allah dan tidak mensyirikkan-Nya dengan yang lain, tidak mencuri, tidak berzina, tidak membunuh anak-anak lelaki, tidak mereka-reka cerita palsu dan tidak menderhakai Nabi saw dalam perkara ma'ruf. Sebaik sahaja mereka berbai'ah baginda lantas bersabda bermaksud: "sesiapa yang selepas ini melakukan apa-apa perkara yang dibai'ahkan tadi lalu ditimpa balasan (di dunia) itu adalah kaffarah baginya. Sesiapa yang tidak terkena balasan maka urusannya terserah kepada Allah. Sekiranya Allah mahu Allah berikan keampunan kepadanya, sekiranya Allah mahu Allah boleh membalasnya disebabkan perlakuan tadi."
Hadis ini jelas  menunjukkan bahawa orang yang melanggar Bai'ah boleh dihukum dan dibalas di dunia oleh Allah.
Bai'ah terbahagi kepada dua. Pertamanya Baiah kepimpinan dan pemerintahan atau Bai'ah kepada Khalifah dan pemerintah Islam seperti Bai'ah Sahabat kepada Nabi saw di Madinah dan Bai'ah sahabat-sahabat kepada Abu Bakar untuk menjadi Khalifah selepas wafatnya Rasulullah saw.
Keduanya, Bai'ah untuk melakukan ketaatan dan amalan soleh seperti solat dan jihad. Dalam Hadis Sahih Bukhari, Muslim, Ibn Hibban dan Abi Dawud terdapat hadis yang sangat banyak menceritakan Bai'ah antara Nabi saw dan sahabat antaranya Bai'ah untuk saling menasihati sesama Muslim, berbaiah untuk tidak lari dari medan perang, berbai'ah untuk melakukan lima solat yang wajib, bai'ah untuk menunaikan zakat, bai'ah untuk berjihad, bai'ah untuk menyatakan kebenaran di mana sahaja kita berada dan bai'ah untuk mati bersama dalam perjuangan Islam.
Oleh itu sangat tersasar dan tersilap mereka yang menempelak PAS berbai'ah dalam urusan pencalonan pilihanraya dengan hujah kononnya Bai'ah hanyalah merujuk kepada Bai'ah Kepada pemerintah sahaja dengan menafikan bai'ah dalam melakukan amalan soleh.
Menyertai pilihanraya sebagai calon wakil rakyat dengan matlamat untuk menegakkan agama Allah dan prinsip Islam dalam pemerintahan negara merupakan sebahagian amalan soleh. Oleh itu, bai'ah antara calon pilihanraya untuk tidak meninggalkan parti PAS yang memperjuangkan Islam selepas terpilih menjadi wakil rakyat atas tiket PAS adalah sunat dilakukan untuk menjamin tidak berlakunya sebarang pengkhianatan terhadap amanah Parti Islam Semalaysia.
Amat malang sekali kedapatan sebahagian yang menasabkan diri kepada ilmu termasuk berjawatan mufti berbicara tentang Bai'ah tanpa ilmu, hanya dengan hawa nafsu dan pemikiran sendiri tanpa merujuk kepada al-Quran dan Sunnah Rasulillah saw. Kita menyeru mereka untuk bertaubat kepada Allah kerana bercakap tanpa ilmu dan tanpa merujuk sunnah Rasulillah saw.
Setiausaha Dewan Ulama PAS Pusat, Ust Dr Mohd Khairuddin Aman Razali

0 comments:

Post a Comment

Video Pilihan PAS Subang

Web TV PAS

Web TV PAS
Laman Media PAS

Translate

Konsert Tautan Kasih Di Kota Bahru