Friday 20 April 2012

Jangan salahkan pelajar tak tahu baca, tulis jawi


Image Detail

Hairan bin ajaib apabila direnungkan sejenak akan mengapa kebanyakan pelajar yang beragama Islam tidak boleh membaca dan menulis jawi serta kurangnya pengetahuan dalam agama Islam itu sendiri di peringkat asas sekali pun sedangkan pelajaran agama diajarkan semenjak dari sekolah rendah hinggalah ke sekolah menengah.

Mesti ada puncanya mengapa begitu jadinya yang perlu diperbaiki atau diambil tindakan segera agar segala pengajaran agama itu bukannya sia-sia sahaja. Kita tidak boleh salahkan murid-murid atau pun guru-guru tetapi lebih kepada sistem pembelajaran itu sendiri yang kurang berkesan dan tidak sesuai dipraktikkan sejak zaman Allahyarham Tan Sri Khir Johari menjadi Menteri Pelajaran di sekitar tahun 60-an lagi.

Pertamanya adalah kerana tidak menggunakan tulisan jawi dalam mata pelajaran itu serta begitu juga apabila membacanya di mana kebanyakan adalah dituliskan dalam bahasa rumi.

Keduanya adalah tidak diserapkan asas roh akidah di dalam jiwa pelajar tetapi lebih kepada akademik seperti sejarah tokoh-tokoh Islam yang sepatutnya ianya diajarkan kemudian di dalam peringkat Pengajian Tinggi nanti. Akidah dan asas ilmu fardhu ain adalah penting untuk mendidik anak-anak dari kecil lagi.

Ketiga adalah adab dan disiplin menurut kaedah Islam dan akhir sekali barulah diserapkan pengajaran mengaji dan memahami isi kandungan kitab suci Al-Quran serta arif dan dapat membeza buruk dan baik atau halal dan haram hinggalah berhubung kait dengan alam akhirat neraka dan syurga.

Kementerian Pelajaran hendaklah mengkaji dan seterusnya merubahkan segala sistem pengajaran mata pelajaran Islam keseluruhannya agar ianya benar-benar sampai dan berkesan bagi setiap pelajar dan bukannya ambil sambil lewa sahaja atau pun hanya untuk memenuhi kuota mata pelajaran tanpa memberikan kesungguhan untuk membinakan jiwa insan yang benar-benar komited kepada ajaran Islam sebagaimana yang dituntutkan oleh agama itu dan ini adalah bertujuan kebaikan generasi umat islam itu juga agar menjadikan islam sebagai panduan hidup yang mampu membina kekuatan rohani dan jasmani untuk selamanya baik didunia ataupun akhirat.

Seseorang Muslim yang ada asas agama sekurang-kurangnya dapat mempertahankan akidah dan jati diri terhadap Islam sebagai benteng terakhir akan pegangan hidupnya nanti. Punca kebanyakkan remaja hilang panduan hidup adalah kerana asas agamanya tidak kukuh dan malah ada yang sampai jahil tentang agama Islam itu sendiri.

0 comments:

Post a Comment

Video Pilihan PAS Subang

Web TV PAS

Web TV PAS
Laman Media PAS

Translate

Konsert Tautan Kasih Di Kota Bahru