Saturday 7 April 2012

Ingatan Buat SPR


Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) diperingatkan Jangan Khianati Amanah Pengundi


Kuala Terengganu, 16hb Mac 2012. Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) tidak wajar menjadi pengkhianat kepada amanah negara dengan memindahkan tempat mengundi pengundi tanpa permohonan daripada pengundi dan tidak mengikut undang-undang yang diperuntukkan, iaitu Akta Pilihan Raya 1958 sebagaimana berlaku kepada Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan juga sejumlah 31,294 pengundi yang didakwa dipindahkan tanpa kebenaran.
Urusan pilihanraya merupakan amanah terpenting negara kerana ia menentukan parti yang memerintah. Sebagai sebuah badan yang diamanahkan untuk menguruskan pilihanraya sewajarnya SPR tidak melakukan pecah amanah.
Dewan Ulama PAS Pusat memperingatkan semua petugas Suruhanjaya Pilihanraya yang terlibat dengan firman Allah dalam surah al-Nisa' ayat 58 bermaksud: "Sesungguhnya Allah memerintahkan kamu menunaikan amanah kepada yang berhak".
Begitu juga peringatan Nabi saw kepada pengkhianat amanah. "Ketahuilah sesungguhnya setiap pengkhianat itu pasti memiliiki bendera di hari Qiamat berdasarkan kadar pengkhianatannya. Ketahuilah sebesar-besar pengkhianatan ialah pengkhianatan pemerintah kepada urusan awam." Hadis Riwayat Tirmizi dan Hakim.
Dr Mohd Khairuddin bin Aman Razali at-Takiri
Setiausaha Dewan Ulama PAS Pusat


0 comments:

Post a Comment

Video Pilihan PAS Subang

Web TV PAS

Web TV PAS
Laman Media PAS

Translate

Konsert Tautan Kasih Di Kota Bahru